Onze expert ruimtelijke analyse, Iris Bauwens was enkele weken terug 1 van de juryleden bij een studieproject met onze Steenfabriek in Boom in de hoofdrol. De expertklas architectuur kreeg dit jaar de opdracht om een ontwerpend onderzoek te doen voor de herbestemming van een deel van de steenbakkerijsite ‘Lauwers’ tot museum en buurtsporthal in Noeveren. Focus lag hierbij op de oude fabriek Novobric. De inspirerende en innovatieve concepten werden uitgebreid gevisualiseerd en gepresenteerd door de studenten tijdens een jurymoment.
We laten Iris, over deze uitzonderlijke ervaring aan het woord.
Afgelopen maand had ik de eer om als expert ruimtelijke analyse bij Brocap in de jury te zetelen van een studieproject van de richting Toegepaste Architectuur aan de Thomas More Hogeschool. Het project kadert in de herbestemming van site Lauwers in Noeveren, een locatie waar Brocap eigenaar van is en die we met veel ambitie en zorg willen HERontwikkelen.
De studenten werden uitgedaagd om met frisse, creatieve oplossingen te komen voor deze bijzondere site met unieke gebouwen, en dat deden ze met verve. Voor mij persoonlijk was het een inspirerende ervaring om te zien hoe zij binnen dit kader vrij en onbevangen mochten nadenken, los van de complexiteiten van regelgeving, budgetten of erfgoedbeperkingen. Creativiteit kan op deze manier compromisloos ingezet worden om een fijne belevingsplek te ontwerpen.
Het bracht me even terug naar de kern van wat we als ontwikkelaars ook willen bereiken: Een woon- of werkomgeving waar het oprecht goed voelt om te zijn, waar plaats is voor groen, recreatie en ontmoeting.
De unieke blik van de studenten
Wat meteen opviel was de onbevangenheid waarmee de studenten aan de slag gingen. Terwijl wij als ontwikkelaars vaak beginnen met het afwegen van de mogelijkheden binnen een strikt kader van regelgeving, erfgoedbescherming en financiële haalbaarheid, lieten deze jonge talenten hun creativiteit de vrije loop. Ze gaan ondergronds, trekken bestaande gebouwen open en voorzien ze van glazen constructies in heftig contrast met bestaande bakstenen. Zoals de opdracht voorschreef, integreren de 3 werkgroepen op geheel eigenwijze manier een sportcomplex en museum in het historische karakter van de site.
De laureaat was uiteindelijk de groep die een zeer helder en doordacht concept had en dit ook op een duidelijke wijze heeft gevisualiseerd. Die presentatie was van een zeer hoog niveau en kon zeker tippen aan wat ik dagelijks zie in mijn professionele praktijk.
Samenwerking tussen onderwijs en praktijk
De samenwerking tussen onderwijs en praktijk is in projecten als deze van onschatbare waarde. Voor de studenten is het een kans om te leren van echte cases en feedback te krijgen van professionals. Voor ons als ontwikkelaar biedt het een kans om de frisse blik en creatieve denkwijzen van de volgende generatie te ervaren. Bovendien ontstaat er een waardevolle dialoog waarbij theorie en praktijk elkaar versterken.
Reflectie en inspiratie
Jureren bij deze opdracht was een waardevolle ervaring die ik graag opnieuw zou aangaan. Het herinnert ons eraan waarom we doen wat we doen: ruimtes creëren die inspireren, verbinden en een positieve impact hebben op de samenleving.
Met dank aan de Thomas More Hogeschool en hun talentvolle studenten, blijf ik gemotiveerd om met nieuwe energie aan de slag te gaan met site Lauwers. Wie weet welke van hun frisse ideeën uiteindelijk hun weg vinden naar de realiteit? Want elke grote verandering begint met een droom.
Recente reacties